Do matur pozostało naprawdę niewiele czasu i jeśli nie zaczniemy przygotowywać się już teraz, to może nam go zabraknąć w kluczowej chwili. Jeśli nie macie jednak motywacji i ochoty do przerabiania od początku wszystkich podręczników, wkuwać pojęć i dat, to bardzo dobrze, bo większość z tego na maturze z polskiego nie jest sprawdzana. Lepiej poświęćcie ten czas na przyswojenie poniższych umiejętności.
Czytaj więcej ze zrozumieniem
Czytanie ze zrozumieniem to umiejętność, której uczy się nas od wczesnych klas podstawówki. I tak naprawdę tam się ta nauka kończy, bo gdy wchodzimy do szkoły średniej, program jest już bardziej konkretny i dostosowany do możliwości dorosłych. Powinniśmy więc domyślnie świetnie radzić sobie z czytaniem ze zrozumieniem, a w zasadzie z pracą z tekstem. W końcu na tym opiera się spora część naszej matury. Tymczasem większość z nas zupełnie nie ćwiczy tego w ramach zajęć szkolnych. Warto więc od czasu do czasu rozwiązać sobie przykładowy test z tego zakresu, aby obyć się z jego formą i wiedzieć, na co szczególnie na nim uważać.
Analizuj tekst i wyszukuj motywy
Zupełnie inną bajką niż czytanie ze zrozumieniem jest analizowanie tego, co właśnie czytamy pod kątem wykorzystania tego w rozprawce albo innej formie pisemnej wypowiedzi. Wielu młodych ludzi nie potrafi szukać w książkach i filmach motywów, nawiązań do innych dzieł kultury czy epok. To właśnie takie informacje są dla nas najważniejsze. Na pewno czytanie książki w sposób bardzo analityczny daleki jest od czerpania z niego przyjemności, ale bardzo pomoże nam to w napisaniu naszej matury lepiej. Im więcej utworów poznamy pod tym kątem, tym więcej przykładów będziemy w stanie sobie przypomnieć i wybrać najciekawsze czy najbardziej pasujące z nich.
Pisanie i przytaczanie przykładów
Tekst na maturze piszemy ręcznie. To bardzo ważna uwaga, zwłaszcza w czasie nauczania zdalnego, kiedy większość notatek czy prac piszemy na komputerze. Dlatego przed maturą dobrze jest się rozpisać. Weź sobie przykładowy temat maturalny i daj sobie określoną ilość czasu na napisanie go. Sprawdź, czy twoja ręka nie męczy się za szybko, a jeśli tak, to zacznij pisać więcej, aż przestanie Ci to przeszkadzać. Spróbuj też wymuszać na sobie szybsze przytaczanie przykładów i opisywanie ich w sposób zwięzły i dokładny, żeby nie dopuścić do sytuacji, w której egzaminator uzna, że nie masz pojęcia, o czym piszesz i za bardzo krążysz wokół tematu.